• Foto van schrijverMark-Sophie-Feline-Carice

Dag 22 - Dagje San Francisco!

We kunnen vanaf 10:00 uur onze gehuurde fietsen ophalen. We willen Carice alleen niet wakker maken, want ze was gisteren wat duf en verkouden. Ze kan haar slaap goed gebruiken.

Om 09:00 uur ga ik douchen en daarna wordt Carice ook wakker. We ontbijten op de kamer met brood, beleg, Nutella, yoghurt en bananen (Mark voelt zich inmiddels een Bokito na al die bananen deze vakantie) en gaan tegen 10:00 uur de deur uit.

We moeten 5 minuten lopen naar de bushalte die ons naar de Fishermans Wharf brengt waar de fietsenverhuur zit. We denken tickets in de bus te kunnen kopen en reisleider Mark heeft hiervoor natuurlijk gepast geld bij zich. De buschauffeur mompelt iets onduidelijks, het is in ieder geval niet mogelijk om kaartjes te kopen. We mogen blijkbaar gratis mee, ook goed.

Bij de fietsverhuur krijgen we 4 fietsen toegewezen, een schattig klein fietsje voor Carice. Carice vraagt om een andere, dit is volgens haar een “Fenna fietsje”. De meiden moeten even wennen aan de versnellingen en de handremmen, San Francisco is gebouwd op heuvels en het is hier dus behoorlijk stijl af en toe. Feline is in Nederland onze fietskampioene (snelste tijd naar Bonhoeffer op de fiets is 15 minuten, wie doet haar dat na), maar hier moeten ze beide even leren hoe de fiets goed toe te passen bij klimmen en dalen. In het begin is het dus even spannend en maken we diverse stops. We hebben wel veel lol.

We maken een (te) lange stop bij Ghirardelli Square, een plein waar ooit een chocoladefabriek was gevestigd. Je kunt hier heerlijke chocola proeven en kopen, maar Feline en Carice zien ook onder andere een tafeltennistafel staan en zijn verkocht:-). We kopen hier ook wat chocola voor ons zelf en nemen ook een doosje mee voor onze Heemskerkse taxi-chauffeur. Dat lust hij vast wel 😉.

Na het proeven van de nodige chocola (bij elke nieuwe binnenkomst krijg je er weer eentje) gaan we verder op pad.

Het is nog best fris. We hebben zoveel mogelijk lagen over elkaar aan, maar Feline doet ook nog mijn extra trui eroverheen.

We vervolgen onze weg en vlak voor Feline fietst een Aziatische mevrouw die haar remmen ook nog niet onder de knie heeft. Bij het dalen gebruikt ze alleen haar linker handrem… je weet wel…de over-je-stuur-duik-rem. Het scheelt niet veel of ze rolt van het pad af naar beneden.

Carice is al moe voordat we de Golden Gate Bridge bereiken. We maken op diverse punten verschillende foto’s. Het is mistig en bewolkt. Het schijnt in de loop van de middag zonnig te worden, ik kan het bijna niet geloven.

We zijn rondom de brug ook op zoek naar walvissen, maar die spotten we helaas niet. We fietsen over de brug richting een leuk plaatsje Sausalito waar we weer de boot terug willen nemen. Zodra Sausalito in zicht is, komt ook de zon door. We gaan even lekker op een bankje zitten in de zon en onze zelf gemaakte broodjes opeten met uitzicht op de baai en de prachtige huisjes op de hellingen van Sausalito.

Daarna gaan we snel met onze fietsen in de rij staan bij de boot. Deze boot vaart langs het eiland Alcatraz richting de Ferry Building. Hier is onder andere ook een foodmarket en dat vinden we wel leuk. Mark en Carice eten hier een “Italian sausage on stick” (zie foto) en Mark en Sophie een heerlijke “clam chowder” (zie foto).

Ja, Feline gaan we later ook blij maken hoor, die wil McDonald’s want daar heeft zij deze vakantie nog geen 1x gegeten.

Dan fietsen we weer verder en maken we een stop bij Pier 39. Dit is een commercieel centrum met wat winkeltjes en eettentjes. We willen er even snel doorheen lopen, want Carice begint het zat te worden.

We lopen op een gegeven moment langs een winkel genaamd “build a bear”. Ik benoem deze winkel hardop, want voor mij is het nieuw. Op dat moment klaart het vermoeide gezichtje van Carice helemaal op en begint ze te springen. Ook Feline is enthousiast, we moeten hier naar binnen. Hier kan je je eigen beer samenstellen en vervolgens van de door jou gewenste kleding voorzien. De beer wordt hier ook opgevuld en krijgt een hartje in z’n lichaam. Ook een geboortecertificaat met gewicht, lengte en kleur ogen maakt onderdeel uit van het geheel.

De meiden kennen dit van YouTube en inderdaad hebben we ze in de auto een paar weken geleden hierover horen praten. Carice heeft behoorlijk wat vakantiegeld gehad van haar opa en oma’s en ze is zo ontzettend enthousiast dat we haar lekker haar gang laten gaan. Na het afrekenen van een behoorlijk bedrag voor een knuffelbeer is ons gezin dus uitgebreid met een beer genaamd “Lola”.

Lola mag in het tasje voorop de fiets, Carice en Lola zijn onafscheidelijk vanaf dat moment. Het levert meerdere enthousiaste reacties op van voorbijgangers. Het concept blijkt al 21 jaar te bestaan. Ook Nederland heeft een winkel gehad, maar deze is failliet gegaan weet Feline te vertellen. Begrijpelijk, zoiets werkt bij ons echt niet. Bijkomend positief effect is in ieder geval dat Carice opeens weer topfit is!

Voetnoot: Mark onthoudt zich van ieder commentaar in relatie tot alle taferelen en tierelantijnen van ‘Build a Bear’. Hij voelde meer voor ‘Build your own Beer’.

Onze volgende stop is de McDonald’s. Feline gaat los: 1 grote friet! Daarnaast bestellen we nog een Big Mac menu en kipnuggets. Je kan hier je beker drinken gratis bijvullen, meerdere frisdranken worden dan ook getest. Als toetje neemt Feline nog een smoothie mango/ananas.

Daarna gaan we de fietsen inleveren en gaan we lopend nog naar Lombard Street. Dit is het steilste straatje van San Francisco, dat daardoor in bochten loopt. Leuk om even te zien en doorheen te lopen. We maken de nodige foto’s en lopen vervolgens naar ons hotel.

We zijn om 20:30 uur in ons hotel, zo lang zijn we deze vakantie nog niet op pad geweest. Met deze temperatuur is het ook beter vol te houden! Vandaag stond er wat minder wind, waardoor het qua temperatuur net iets beter was dan gisteren.

Op de kamer is het vervolgens nog erg gezellig. De Macarena wordt o.a. gedanst, wij moeten allemaal erg lachen als Mark gaat douchen en we opeens gevloek horen uit de badkamer. Hij blijkt zijn mooie, voor het laatste bewaarde boxershort, per ongeluk in de wc te hebben gegooid.

Het was een supergezellige dag, het is voor ons allemaal helemaal prima om morgen weer naar huis te gaan.