• Foto van schrijverMark-Sophie-Feline-Carice

Dag 11 - Monument Valley

Bijgewerkt op: 11 aug. 2018

Mark heeft de nieuw benodigde plattegronden weer gedownload, rond 09:30 verlaten we Tusayan. We rijden langs de south rim van de Grand Canyon, stoppen nog bij een paar uitzichtpunten en rijden naar Monument Valley. Onderweg passeren we prachtige landschappen die enigszins lijken op kleine Canyons maar evengoed nog gigantisch zijn.

Vlakbij Monument Valley komen we op grondgebied van de Navajo indianen. Het is hier een uurtje later en dus reeds 14:15 uur. We kiezen weer voor een kamer op de begane grond waarbij we de auto voor de deur kunnen zetten. Het uitzicht vanaf ons balkon is waanzinnig. Je waant je in deze omgeving in een western film.

Om 16:00 uur hebben we een tour door Monument Valley die vertrekt vanaf ons hotel. Onze reisleider, een Navajo indiaan, beheerst de Engelse taal niet al te best. In het begin stelt iemand uit de groep nog een eenvoudige vraag, maar dit valt blijkbaar al buiten zijn standaard repertoire want hij vervolgt zijn eigen verhaal zonder een duidelijk antwoord te geven. De rest van de tour worden er dan ook geen vragen meer gesteld :-)

De tour duurt 3,5 uur, we starten in een authentiek Navajo huisje waar een vrouwelijk lid van de Navajo stam een demonstratie geeft van hoe ze wol maken van dierenvacht. Er werd ook uitgelegd welke bladeren van planten werden gebruikt om de wol van de specifieke indianenkleuren te voorzien. Daarna zoekt onze reisleider een vrijwilliger met “long hair” (dit woord beheerst hij heel goed, zegt hij wel 20x). Ik show de staart van Carice, die voor mij staat en de jongste is in de groep. En ja hoor…Carice mag bij de mevrouw gaan zitten. Ze gaat het haar van Carice kammen met een authentieke kam gemaakt van harde stengels, maakt opnieuw een paardenstaart en gaat dan met een gekleurd draad naar keuze het haar van Carice opsteken. Nu ben ik zelf niet de meest creatieve persoon op het gebied van haarcreaties, maar hier had ik toch iets meer van verwacht. Carice kiest voor de kleur oranje, wij vermoeden overigens dat deze feloranje kleur (zie foto) gewoon bij de Walmart vandaan komt!

Daarna gaat de tour naar de diverse overgebleven monumenten. Erg gaaf en indrukwekkend hoor! Hier voel je je echt Lucky Luke, John Wayne of Clint !

We maken natuurlijk diverse foto’s. Feline en Carice willen ook graag alleen op de foto deze vakantie en dan bij voorkeur met hun rug. Dat is blijkbaar weer hip voor op social media:-).

We zijn om half 8 terug en de meiden doen meteen hun bikini’s aan en gaan zwemmen. We zitten onder het stof van de jeeptour, Alle kleding kleurt lichtbruin/rood van het stoffige landschap

Mark gaat lekker douchen, ik ga even lezen bij het (binnen)zwembad. We begrijpen nu waarom ze hier voor een binnenzwembad hebben gekozen. Daarna douchen wij ook en gaan we allemaal een keer op tijd slapen. We zetten wel de wekker voor de zonsopgang morgenochtend!